Titanium cinch buckles

God dag. Den siste tiden har jeg vært litt opphengt i oppheng, noe jeg ikke har hengt meg så mye opp i tidligere. Fnis.

Slynger og whoopie hooks fungerer så bra at å finne andre løsninger ikke har vært noen prioritering, men de har en ulempe: Avstand til treet. På et typisk slyngeoppsett har man en 4-5 fot lang reim som festes rundt treet og en slynge knytt fast i den igjen. På slynga er det normalt et par fot eller så som ikke er justerbart og som således bestemmer hvor nært treet man kan henge.

Altså, det begrenser hvor kort avstand det kan være mellom trærne. Hvor høyt man rekker opp på treet begrenser hvor langt det kan være mellom trærne, og da har man en begrensning i begge retninger som kan gjøre det litt vanskeligere å finne en god leirplass.

Så denne gangen tester jeg Ti Cinch Buckles fra Dutch. Testoppsettet har 8-fots reimer og påsydde Dutch Clips, for enkelhets skyld.

Den store fordelen med dette opphenget er at man kan henge opp køya helt inntil treet om man skulle ønske det. Det ønsker man jo som regel ikke, men man kan. Og da er det fint å vite at muligheten er der. Litt lengre unna treet, derimot, er jo riktig praktisk. Og å ha tilnærmet ubegrensede muligheter for justering (fikling) kiler jo på alle de rette stedene.

En liten gjesteopptreden av lakrisbåt mk1 for anledningen. Dette henget hadde nok gått fint med slynger også, men om trærne hadde vært litt nærmere hverandre hadde man måttet ty til nødløsninger. Eller funnet andre trær. Det er jo nesten alltid en mulighet, kanskje spesielt i skogen.

Den foreløpige konklusjonen er at dette er en svært god og fleksibel løsning som helt klart kan anbefales. Vekten ble 93g pr side, altså ca 33g tyngre enn slynger og whoopie hooks. Man skal vel være typen som tørker tannkrem før man merker noe til det i sekken. Joda. Noen gjør det. Nei, jeg tøyser ikke.

I neste opphengsepisode skal vi dra på et lettpakkerforum og henge oss opp i bagateller. Neida. Det blir slynger med Marlin Spike Hitch. Forhåpentligvis har jeg funnet ut hva Marlin Spike Hitch heter på norsk til da. Så da er det bare å glede seg.

Adieu.